Дима (marigranula) wrote,
Дима
marigranula

For to what purpose is all the toil and bustle of this world? what is the end
of avarice and ambition, of the pursuit of wealth, of power, and preheminence?
Is it to supply the necessities of nature? The wages of the meanest labourer
can supply them. We see that they afford him food and cloathing, the comfort
of a house, and of a family. If we examine his oeconomy with rigor, we shall
find that he spends a great part of them upon conveniencies, which may be
regarded as superfluities, and that, upon extraordinary occasions, he can
give something even to vanity and distinction. What then is the cause of our
aversion to his situation, and why should those who have been educated in the
highest ranks of life, regard it as worse than death, to be reduced to live,
even without labour, upon the same simple fare with him, to dwell under the
same lowly roof, and to be cloathed in the same humble attire? Do they imagine
that their stomach is better, or their sleep sounder in a palace than in a
cottage? The contrary has been so often observed, and, indeed, is so very obvious,
though it had never been observed, that there is nobody ignorant of it. From
whence, then, arises that emulation which runs through all the different ranks of
men, and what are the advantages which we propose by that great purpose of human
life which we call bettering our condition? To be observed, to be attended to, to
be taken notice of with sympathy, complacency and approbation, are all the
advantages which we can propose to derive from it. It is the vanity, not the ease,
or the pleasure, which interests us.
( Adam Smith, The theory of moral sentiments)

      Я подумал, что многие из лидеров социалистическую революции и гражданской войны в России надеялись за счет  социального супер-лифта, созданного революцией, вознестись на верх, и это их сильно мотивировало. Каждый надеялся что он то выживет и прорвется наверх. Офицеры белой армии хотели сохранить, то что у них было, а вот революционеры хотели вознестись вверх по иерархии, их гораздо меньше заботил комфорт или приятности, чем высокий статус. И мотивированны они были этим скачком к высотам иерархической пирамиды гораздо сильнее, чем белые офицеры желанием остаться там где были (разница между капитаном в армии и иммигрантом в Европе гораздо меньше, чем между бедным студентом училища и министром просвещения или руководителем большого города).
      А вот когда революция победила, а высоких мест в иерархии на всех не хватило, они уже стали заменять, что бы разрешить когнитивный диссонанс, свое стремление к статусу на стремление послужить революции, и дискурс жизни ради идеи стал развиваться во всю. В тридцатые годы, впрочем , большинство из этих революционеров перестали играть какую-либо роль в процессе чисток.
        Конечно, было очень много и тех, кто просто надеялся на кровавую вольницу ненадолго, а потом погибнуть иль бежать
Голытьба и оборванцы,
Наш заветный пробил час, —
Все мы нынче самозванцы,
Разодетые в атлас.

Все цари мы ненадолго,
Свой ограбившие дом.
А потом бежать на Волгу,
За Урал или на Дон.

Затеряться в сизой дали,
Не оставивши концов,
Чтобы ноздри не спознали
Бело-розовых щипцов.
Tags: История
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 2 comments